KPN past vanaf 1 juni mobiele abonnementen aan waardoor deze ruimere databundels bevatten. Ook wordt een aantal tarieven verhoogd. Zo bevat het Zorgeloos Instap abonnement voortaan 2 GB per maand in plaats van 1 GB, en betaalt de abonnees 26 euro in plaats van 25 euro.Alle klanten van KPN kunnen per 1 juni hun abonnement gebruiken in de EU zoals ze in Nederland gewend zijn. Wanneer de bundel op is, kunnen klanten extra bundels bijkopen of wordt de snelheid verlaagd.
- Het instapabonnement met 150 minuten/sms van 13,50 euro per maand is voortaan in de EU geldig in plaats van enkel in Nederland. Hetzelfde geldt voor de bundel met 200 minuten/sms en 1 GB voor 20 euro per maand.
- Zorgeloos Instap abonnement bevat voortaan 2 GB per maand in plaats van 1 GB. De prijs stijgt van 25 naar 26 euro.
- Het Zorgeloos Standaard abonnement gaat naar 10 GB per maand in plaats van 5 GB, terwijl de klant hiervoor 3 euro meer gaat betalen: van 28 euro per maand naar 31 euro.
- Het Zorgeloos Premium abonnement wordt verhoogd van 10 GB naar 25 GB per maand. De prijs van 38 euro per maand blijft gelijk.
- Het abonnement met 20 GB bevat na 1 juni 50 GB, waarbij de prijs van 99 euro per maand gelijk blijft.
Klanten die KPN Compleet hebben, verdubbelen hun bundel. Dat betekent dat klanten met bijvoorbeeld een Zorgeloos Standaard abonnement en KPN Compleet een bundel krijgen van 20 GB. Met MB’s delen van KPN kunnen klanten in de hele EU hun databundel delen met alle KPN-abonnementen op hetzelfde adres. Ook alle andere KPN Compleet voordelen, zoals Gratis onderling bellen met KPN-nummers en dubbel zoveel data, minuten én sms’jes, gelden vanaf 1 juni in de hele EU.
De wijzigingen hebben nog enkele consequenties:
- De 5 euro voor de EU-uitbreiding vervalt automatisch.
- Spotify is geen onderdeel meer van de nieuwe abonnementen.
- Bellen buiten de bundel kost 23 cent per minuut, sms’en 7 cent per bericht.
- KPN biedt de abonnementen enkel aan aan mensen die een ‘duurzame band’ met Nederland hebben. Hij/zij moet wonen, werken of studeren in Nederland. KPN checkt dit zodra het ziet dat er over een periode van vier maanden meer gebeld, gesms’t of ge-internet wordt in de EU, dan in Nederland.
Conclusie:
KPN en andere providers passen met enige regelmaat hun tarieven, abonnementen en voorwaarden aan. Als gebruiker is het niet altijd duidelijk hoe het nu werkelijk in elkaar zit. Wilt u als ondernemer het juiste mobiele abonnement dat perfect aansluit op uw wensen, gebruik of belgedrag, neem dan contact op met me en vraag naar de mogelijkheden. Waarom te veel betalen als dat niet nodig is.
info@GHTA.nl